4/12/12

Естествените яйца и другите яйца

Във времена, когато повечето храни са продукт на химическата промишленост, прирдата е замърсена, говори се за глобално затопляне и природни катастрофи е важно да се опитваме да живеем по естествено, да замърсяваме по-малко, да се избираме по-чисти храни. Не бих казала, че съм фанатк на тази тема, но откакто съм майка се опитвам да живея повече в тази насока. Затова и тази година най-накрая реших да опитам да боядисам яйцата с естествени багрила. Пакетче боя за яйца, от тези, масово разпространените по Великден, съдържа Е 102, Е 110, Е 122, Е 132, Е 133 - стандартни оцветители. За "ползата" от тях можеш да прочетеш тук (страничните ефекти включват гадене, повръщане, обриви, уртикария, пристъпи на астма, алергични реакции, туморни образования и са забранени в някои страни), а сега за естествените багрила и недотам успешният ми опит с тях...


В интернет има много информация за това с какво (от природата) можем да боядисаме яйцата си. Червено цвекло, обелки от червен лук, дъбова кора за червен цвят, куркума, шафран, лимонена или портокалова кора за жълто, спанак или коприва за зелено, боровинки, бъз, домашно вино за синьо и тн. Аз реших да опитам със обелки от червен лук за червено, куркума за жълто, червено зеле за синьо и спанак за зелено. Получи ми се само жълтото... Първо сварих обелките от лука както бях прочела. Обелките от около килограм и половина червен лук варих 30 мин, стана червена отвара, добавих сол и оцет.. ефектът обаче беше кафяв или жълто-зелен (в зависимост колко държах яйцата). 


За жълтото сложих 2 лъжици куркума, сол и оцет в буркан и залях с вряла вода. Първите яйца станаха страхотно жълти, но когато боята поистина каточели не боядисваше вече. Спанакът за зеленото май не го сварих като хората.. много вода ли му сложих или малко го държах на котлона... тук вече бебешкият беше почнал да протестира, че е оставен да наблюдава безучастно отстрани, суматохата в кухнята от друга страна беше вече голяма (майка ми и баба ми се присъединиха към "боядисването" и искаха да боядисат хубави червени яйца с купешките бои) и аз малко го попретупах...  не боядисваше ама хич. За синьото нарязах и сложих на котлона червено зеле - стана лилава отвара, отново НЕбоядисваща... И така.. яйцата ми станаха жълто-кафяви всичките, зелето баба ми спретна на манджа, спанака взе за супа... а останалите яйца се нашариха с купешките бои... станаха по-шарени, но аз си харесвам мойте, несполучливи естествени яйца. Догодина ще се постарая повече и се надявам да докарам още някой цвят :)

естествените яйца...
и другите айца...

No comments:

Post a Comment